VZTRAJNOST JE KLJUČ DO USPEHA
»Če si začrtaš cilj in vanj vložiš svojo energijo in čas ter pri tem neprestano vztrajaš, boš v enem letu skoraj 100% nekaj dosegel, pa tudi, če ne točno tisto kar si si na začetku zamislil«, nam je zaupal Miha Jagodic, uspešen mlad podjetnik, ki je svojo podjetniško pot začel na Portugalskem v Lizboni, kjer je skupaj s prijateljema Joãotom Lopesom in Ricardom Carvalhom razvil rešitev za shranjevanje osebnih stvari na plaži ─ Urban smart lockers Bloq.it. Jagodic je alumni Ekonomske fakultete, kjer je že tekom študija razvijal svoje kompetence kot član mnogih združenj in organizacij, ki delujejo na fakulteti.
Na Ekonomski fakulteti si bil del Kluba Š.E.F. (zdajšnje društvo Povezani EF). Nam zaupaš malo več o tej izkušnji? Bi se še enkrat odločil za pridružitev k društvu?
Že v srednji šoli sem bil zelo aktiven član dijaške skupnosti, posledično tudi predsednik. Takrat sem spoznal vse prednosti, ki ti jih prinese aktivna udeležba v skupnosti ─ od razvoja praktičnih znanj, novih izkušenj, prepoznavnosti do mreženja ter novih poznanstev. To znanje sem si želel nadgraditi tudi na EF, zato sem se odločil, da se pridružim Klubu Š.E.F. Vedel sem, da je dobra priložnost, ampak nisem si znal predstavljati kaj vse mi lahko članstvo ponudi. Izkazalo se je, da je prav to društvo zelo proaktivno in še dodatno vpeto v Študentsko organizacijo EF in Študentski svet EF. Bil sem zelo vključen in aktiven član v društvu ter videl veliko priložnosti za izboljšave, zato sem postal tudi predsednik Kluba Š.E.F. Ob svojem času sem bil tudi predsednik študentske organizacije EF, društveni koordinator, poslanec v študentskem zboru ŠOU in član senata EF.
Definitivno, bi se še enkrat vključil v vse to! Saj mi je všeč »busy lifestyle« in prevzemanje odgovornosti. Zelo sem užival v organizaciji dogodkov, ki so po sami strukturi zelo podobni, prav tistim, ki jih organizirajo v podjetjih. Predvsem pa sem se veliko naučil. Od upravljanja proračuna, pisanja poročil, izdaje računov, dela z ljudmi, urejanje »last minute emergencies« do mehkih veščin in odgovornosti. Prav te kompetence so mi prišle zelo prav tudi kasneje v poslovnem svetu.
Svojo poslovno pot si začel v tujini. Si se tekom študija odločil tudi za mednarodno izmenjavo na kateri izmed partnerskih institucij Ekonomske fakultete?
Nisem se odločil za mednarodno izmenjavo, ampak sem se po 1. letniku udeležil 3-tedenske poletne šole v Torontu – Toronto Business Academy. Nisem točno vedel kaj naj pričakujem, ampak mi je prav ta poletna šola odprla oči. Predvsem sem bil presenečen nad kanadsko kulturo v poslovnem svetu. Naučil sem se drugačnega pristopa k poslovanju ter spoznal, da ljudje drugod po svetu razmišljajo in dojemajo stvari drugače. Kasneje sem postal tudi koordinator programov pri ABC Business Academy (op. a. krovni organizaciji poletne šole) ter z njimi še štiri poletja zapored potoval v tujino.
Urban smart lockers Bloq.it so pametne omarice za varno shranjevanje osebnih stvari na javnih prostorih. Iz kje izvira ideja za to rešitev?
Podjetniško idejo sem dobil leta 2012, ko sem bil na počitnicah na Hrvaškem ─ v mestu Bol na otoku Brač. Največji problem s katerim se soočamo na plaži je, kako zavarovati svoje stvari pred krajo. Ponavadi ga rešimo tako, da ena oseba ostane blizu osebnih stvari ter jih varuje, ampak potem se ena oseba vedno »žrtvuje«. Lokalni prebivalec Brača pa je imel boljšo rešitev – postavil je stojnico na plaži in shranjeval osebne stvari za manjše plačilo. Povpraševanje je bilo tako veliko, da so ljudje stali v vrsti pred njegovo stojnico. Tako sem začel razmišljati, zakaj ne obstaja globalna blagovna znamka, ki bi rešila prav ta problem. Idejo sem tekom študija uporabil tudi pri predmetu Podjetništvo, kjer sem razvil poslovni model. Odziv profesorja je bil zelo dober in to je bila še dodatna potrditev moje ideje.
Od ideje do realizacije je kar dolga in vztrajna pot – zahteva veliko dela in potrpljenja. Pa se vrnimo čisto na začetek; kako se je dejansko začela tvoja podjetniška pot?
Junija 2018 sem na programu ABC Business Academy v Silicon Valley-u spoznal nadobudnega podjetnika iz Portugalske Joãota s katerim sva si izmenjala podjetniške ideje. Moja ideja mu je bila zelo všeč, zato sva se odločila, da jo enostavno uresničiva. Takrat so bili v Ameriki zelo popularni električni skiroji, ki so temeljili na konceptu »sharing economy«. S pomočjo aplikacije si našel najbližji skiro ter ga odklenil. Skiroji so nama dali idejo in »odprli pot«, da narediva pametne omarice, ki bi jih lahko upravljal z aplikacijo. Tako se je razvila podjetniška ideja od lokalnega prebivalca na stojnici na Braču do Urban smart lockers Bloq.it.
Nam poveš malo več o Urban smart lockers Bloq.it?
Primarni namen pametnih omaric je shranjevanje predmetov. Uporabniku smo jih želeli prilagoditi do te mere, da v njih lahko shrani vse svoje osebne predmete. Prav to je tudi razlog, da omarice delujejo na aplikacijo in ne na ključ, kovance ali zapestnico. Vanj lahko pospraviš tudi telefon ter omarico kasneje odkleneš s pomočjo vgrajene tipkovnice. S spremljanjem novih trendov, pa smo odkrili še dodatne uporabnosti – omarice sedaj služijo tudi za izmenjavo predmetov ter prevzem paketov. Vanje smo vključili tudi polnilce za telefon, ki so velika dodana vrednost za uporabnike. Trenutno se omarice nahajajo na portugalskih plažah, nakupovalnih centrih, »co-working« prostorih in na festivalih.
Uresničevanje idej je vedno lažje, če nam pri tem nekdo pomaga, nam stoji ob strani in nas podpira. Bi se strinjal s tem ter kdo je tebi pomagal na tvoji poti?
Definitivno. Na poti mi je pomagalo veliko ljudi, ampak predvsem pa moja soustanovitelja João Lopes in Ricardo Carvalho. Zelo sem srečen, da sem ju spoznal. Za uresničitev ideje pametnih omaric smo se dogovorili že na našem prvem skupnem sestanku. Takrat sem Joãota poznal šele dobra dva meseca, Ricarda pa dva tedna. Zdi se mi res noro, ampak smo se zelo hitro ujeli in vse od takrat sodelujemo skupaj. Sploh si ne predstavljam poslovati brez njiju.
Podjetniška pot ni vedno lahka in potrebno je neprestano premagovanje ovir. Kaj so bile tvoje največje ovire pri uresničevanju ideje?
Zelo težko odgovorim na to vprašanje. Pot je resnično težka in na njej naletiš na ogromno različnih ovir, od ustvarjanja produkta, zbiranja investicij do prve prodaje, ampak najtežje bi rekel, da je najti zanesljivega dobavitelja.
Verjamem, da je bilo v uresničevanje podjetniške ideje vloženega veliko časa in truda. Kakšna je tvoja delovna etika? Imaš kakšen nasvet?
Najbolj pomembno se mi zdi, da si dosleden in vztrajen. Če si začrtaš cilj in vanj vložiš svojo energijo in čas ter pri tem neprestano vztrajaš, boš v enem letu skoraj 100% nekaj dosegel, pa tudi, če ne točno tisto, kar si si na začetku zamislil. Sam nikoli ne pustim neodgovorjenih elektronskih sporočil, saj se lahko zgodi, da bo ravno tisto neodgovorjeno sporočilo prineslo najboljšo priložnost.
Kaj bi torej svetoval sebi kot brucu, ki je ravno začel študij?
Svetoval bi, naj se definitivno vključi v eno izmed društev na EF, saj tam lahko teoretično znanje pridobljeno tekom študija preneseš v prakso, še posebej, če imaš bujno domišljijo! Ideje in projekte lahko namreč v okviru društva tudi dejansko uresničiš.
Včlani se v Alumni EF in ohrani stike s sošolci ter fakulteto za vse življenje.