Zgodba: Nadja Keržan

MLADOSTNA ZAGNANOST, MORDA CELO NAIVNOST JE RECEPT ZA POSLOVNI USPEH.

Nadja Keržan je mlada podjetnica, ki se že nekaj let uspešno ukvarja s prodajo trajnostno in etično zasnovanih čistil. V teh letih sta s sestro razvili blagovno znamko Okay, katere glavni produkti so ekološka čistila narejena v Sloveniji. Nadjina ekipa, ki jo sestavljajo posamezniki s področja oblikovanja, marketinga in razvoja blagovne znamke, danes uspešno trži obstoječe produkte, hkrati pa razvoja nove.

V trgovini najdemo izključno izdelke, ki so trajnostno in etično zasnovani, uporabljajo reciklirane materiale, so biorazgradljivi, niso testirani na živalih ter so OKAY za vse! Kaj je bil povod za ustanovitev spletne trgovine? Nam poveš malo več o Okay.si?

Povod za ustanovitev spletne trgovine Okay.si je bila težka situacija v družini, saj s sestro nisva našli zaposlitve. Prav to je bil razlog, da se podava na svojo poslovno pot. Ideja o spletni trgovini je bila najbolj privlačna, saj ni bilo potrebnih veliko začetnih vložkov. Že od nekdaj naju je zanimala svetovna okoljska problematika in s tem uspešna trajnostno naravnana podjetja v tujini. Po raziskavi trga, sva ugotovili, da tovrstne spletne trgovine v Sloveniji še ni – in tako se nama je porodila ideja.  Ime podjetja sva izbrali, ker je OKAY za vse, za naravo, za živali in za prihodnost vseh nas, ki prebivamo na tem planetu.

Želeli sva dizajnersko in privlačno spletno stran – nisva želeli le “eko” barv v zelenih in rjavih odtenkih.  S sestro sva imeli dovolj znanja, da sva sami oblikovali spletno trgovino. Našli sva podjetja, ki so nama bila dizajnersko všeč, jih kontaktirali in jim ponudili možnost sodelovanja. Z večino podjetji, ki so potrdila sodelovanje z Okay.si, še danes uspešno sodelujemo. Kmalu po ustanovitvi spletne trgovine, so naju začela kontaktirati slovenska podjetja, danes pa naju že kontaktirajo iz tujine. Veliko ponudnikov sva spoznali tudi preko sejmov. 

Kasneje smo dodali tudi linijo lastnih ekoloških čistil, kjer sva se povezali z influencerko Urško. Skupaj smo ustvarile linijo ekoloških čistil. V prihodnosti je plan, da dopolnimo zbirko čistil in postanemo največji ponudnik eko čistil v Sloveniji. Ker pa cilji ne smejo biti majhni, imava željo, da se v prihodnosti širimo tudi v tujino. Zaenkrat je spletna stran lansirana na Hrvaškem, s katero pa se trenutno še ne ukvarjamo aktivno.

Od ideje do realizacije je kar dolga in vztrajna pot – zahteva veliko dela in potrpljenja. Pa se vrnimo čisto na začetek; kako se je dejansko začela tvoja podjetniška pot?

S sestro sva začeli leta 2015, ko je bila moja soba hkrati celotna pisarna in skladišče. Naročil na začetku ni bilo veliko, tako da je takšen sistem funkcioniral. Pakirale sva pakete na moji stari pisalni mizi in jih potem po pošti pošiljale naprej. Več kot pol leta sva praktično delali vse od doma. Nobena od naju ni imela nobenih izkušenj v poslovnem svetu. Izjemno sva hvaležni mami, ki je računovodkinja in nama je na začetku pomagala pri poslovanju in birokraciji. Najtežji del je bilo poiskati stranke in se uveljaviti na trgu. Po 6 mesecih sva najeli prvo pisarno, pakete pa sva dolgo pakirali in odpošiljali še sami. Minilo je leto in pol preden sva lahko v ekipo vključili dodatne okrepitve.

Bili sva tudi na tekmovanju Mladi podjetniki, kjer sva prišli do polfinala. Udeležili sva se njihovih brezplačnih predavanj, ki so nama zelo pomagala, kako sploh začeti in se lotiti ustvarjanja lastne poslovne poti. Vsa ta predavanja so nama dala motivacijo in zagon, da tudi nama lahko uspe. Že čez tri leta, sva bili midve govorki in delili svojo zgodbo. Zapomnite si – prav vsakemu lahko uspe! Na samostojni poslovni poti moraš iz cone obdobja vsak dan, vendar je na koncu dneva vredno.

Odprli sva dve maloprodajni trgovini, v Ljubljani in v Mariboru. Za fizični trgovini sva se odločili, ker so nekateri ljudje skeptični glede kupovanja preko spleta. Prednost nakupovanja v trgovini pa je tudi ta, da kupec prinese svojo staro embalažo in si jo sam napolni. To je za trajnostno trgovino velika dodana vrednost.

Partnerstva v podjetju med brati in sestrami imajo dolgo zgodovino velikih uspehov, na primer bratov Wright. Hkrati pa tudi velikih neuspehov, kot sta brata Kellogg. Kako pri vama poteka vodenje podjetja? Kako rešita nesporazume?

Seveda, velikokrat pride do trenj in nesporazumov. Je pa tudi veliko prednosti in ugodnosti. Že od nekdaj sva bili s sestro povezani in danes super sodelujeva. Lahko ji 100% zaupam in vedno se lahko zaneseva druga na drugo. Vso otroštvo sva stvari počeli skupaj, zato znava sodelovati in se dopolnjujeva. 

Delo v podjetju sva si razdelili. Jaz sem zadolžena za promocijo in marketing – na tem področju imam prednost, saj imam znanje tako iz dizajna, kot tudi iz ekonomije. Sandra pa skrbi za dobavo in finance. Seveda se vsa področja povezujejo, zato vsakodnevno sodelujeva.

Podjetniška pot ni vedno lahka in potrebno je neprestano premagovanje ovir. Kaj so bile največje ovire pri uresničevanju ideje?

Najtežje nama je bilo doseči potencialne stranke ter jih prepričati v nakup. Dolgo časa sva iskali kdo je najina ciljna populacija. Po nekaj časa sva ugotovili, da so najina ciljna publika mlade mamice, ki želijo najboljše in najvarnejše okolje za svoje otroke, brez strupov in kemikalij.  Danes pa je segment že precej večji, saj je ozaveščenost o ekoloških čistilih veliko večja, kar se pozna tudi pri nakupnih navadah Slovencev. Naša linija čistil je danes dostopna tudi v Tuš drogerijah.

Pri ustvarjanju Okay zgodbe, nama je velik izziv predstavljalo zaposlovanje in širjenje naše ekipe. Dolgo časa sva iskali primerne zaposlene, ki bi jim lahko zaupali in se na njih zanesli. Tudi midve kot vodji, sva se morali naučiti kako voditi in razporejati naloge med zaposlenimi. 

Trenutno nama največ težav prinaša birokracija in papirologija. Pri poslovanju imava zunanje računovodstvo in pravno pomoč. Velikokrat imava kakšno idejo, ki bi nadgradila poslovanje ali spremembo pri ponudbi, vendar to tudi velikokrat za sabo prinese preveč stroškov in dela z birokracijo in zato žal ne uspeva uresničiti vseh najinih idej.

Sprva si zaključila študij na Fakulteti za dizajn, nato pa si izobraževalno pot nadaljevala na Ekonomski fakulteti. Kaj je bil razlog za ta preskok?

Dizajn in ustvarjanje sta bili moja ljubezen že od nekdaj, zato je bila logična odločitev, da se vpišem na dodiplomski študij na Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje. Po končani diplomi pa sem želela pridobiti nova znanja s področja ekonomije, saj sem že kot majhna punčka sanjala, da bom imela svoje podjetje – tako kot moj oče. Izbrala sem smer podjetništvo, ki je bila odlična izbira, saj mi je veliko pomagalo pri ustanavljanju in vodenju podjetja. Študij na EF je bil pri nekaterih predmetih precej usmerjen h kreativnosti in inovativnosti, kar mi je zelo ustrezalo.

Ti je kakšen predmet ali profesor še posebej ostal v spominu?

Najbolj mi je ostal v spominu predmet, kjer smo morali narediti Kickstarter podjetniško idejo pri tem predmetu sem se veliko naučila in pridobila znanje, ki mi je kasneje prišlo še kako prav. Všeč mi je bilo, da smo pri predmetih veliko sodelovali z različnimi podjetji in tako pridobivali znanje iz realnih poslovnih praks. Najbolj poučni predmet mi je bil Trženje v majhnih podjetjih, saj sva takrat s sestro že ustanovili podjetje, pri predmetu pa sem pridobila veliko koristnih informacij. Iz obravnavanih tem sem kasneje pisala tudi svojo magistrsko nalogo – Uporabniška izkušnja na primeru Okay.si spletne trgovine. 

Kaj bi svetovala študentu na začetku kariere? Kaj bi sebi svetovala 6 let nazaj?

Študentom bi svetovala, da si postavijo čim višje cilje in naj izkoristijo začetno mladostno zagnanost, morda celo naivnost ter čimprej pridobijo izkušnje na trgu dela ali se lotijo uresničevanja svoje podjetniške ideje. Pomembno je tudi, da so originali in ne kopirajo nečesa kar že obstaja na trgu, saj to ni recept za uspeh, prej za neuspeh. Naj bodo samosvoji in inovativni.

Včlani se v Alumni EF in ohrani stike s sošolci ter fakulteto za vse življenje >>>